مدرسه بدون شکست (پوکی استخوان )

 

۴۶۷۳۸۵_۷۵۸

میگویند از نعره شیر نباید ترسید! سکوت موریانه ای که خانه ای را ویران می کند بسیار ترسناکتر است .
بی صدا چهار ستون خانه را پوک میکند و زمانی متوجه این دشمن پنهان می شویم که کار از کار گذشته است .
پوکی استخوان بیماری پنهانی است که ستونهای بدن (استخوانها) را پوک میکند این بیماری به علت کاهش تراکم بافت استخوانی ایجاد می شود اولین علامت آن شکستگی استخوان است

که متعاقب ضربه خفیف (مانند زمین خوردن ) فرد دچار شکستگی می شود و به صورت درد شدید ناحیه کمر و کاهش قد تظاهر میکند شایعترین مناطق شکستگی استخوان مهره‌ها،اسخوان ران و استخوان های ساعد هستند.
تشخیص پوکی استخوان اغلب بر اساس شرح حال معاینه فیزیکی و انجام آزمایش ها و بررسی تراکم استخوان است.
افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال باید حتما برای بررسی تراکم استخوان مراجعه کنندو در افراد کمتر از ۶۵ سال در صورتی که حداقل یک ریسک فاکتور را داشته مورد ارزیابی قرار میگیرد .
میزان پوکی استخوان در زنان۴ برابر مردان ذکر ذکر شده است و شکستگی ناشی از آن در زنان تقریبا دو برابر مردان شایع است .
پوکی استخوان بیماری شایعی است و با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد .

%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%88%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d9%84%d9%88%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af

ولی با افزایش تمرینات ورزشی که روی پا فشار وارد میکند مانند پیاده روی و دویدن و مصرف کلسیم و ویتامین D می توان از پوکی استخوان و عارضه شدید آن که شکستگی است پیشگیری نمود برای پیشگیری از پوکی استخوان باید از دوران کودکی اقدام کردو به ورزش و مصرف کلسیم کافی و ویتامین D که در ساخته شدن استخوان نقش زیادی دارند توجه کافی کرد .
به عبارت دیگر در سنین پایین تر ما در بانک استخوانی خود سرمایه گذاری میکنیم و سلامت این بافت در دوران سالمندی ارتباط زیادی با میزان سرمایه انباشته شده در بانک استخوانی دوران جوانی دارد شیوه زندگی و تغذیه تاثیر بسیار زیادی روی سلامت استخوان دارد.
دریافت منابع غنی از کلسیم و دیگر ترکیبات لازم برای سلامت استخوان به همراه فعالیت فیزیکی در دوران کودکی ، نوجوانی و جوانی احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالاتر به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

      

                                                                                         با آرزوی سلامتی شما عزیزان
                                                                                          مربی بهداشت دبستان خردمند نوین

دیدگاهتان را بنویسید

اطلاعیه

پشتیبانی