چند راه ساده برای افزایش خلاقیت بچه ها

خانواده‌ها مهمترین نقش در تقویت و رشد خلاقیت از کودکی به فرزندان خود را دارند که با انجام دادن چند نکته می‌توانند فرزندانی خلاق پرورش دهند.

دکتر  ابراهیمی مقدم متخصص روانشناسی گفت:‌ خلاقیت همانطور که از نام آن مشخص است به معنای خلق کردن است. افراد خلاق کسانی هستند که برای حل یک مسئله راه‌ حل‌های متفاوتی به ذهنشان می‌رسد.

افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟
۱- از حداقل هوش برخوردار هستند.

۲- در خانواده‌هایی رشد کردند که تفکر خلاقانه داشتند و آن را پرورش دادند. برای مثال،‌ خانواده آنها به فرزند خود اجازه‌ی تفکر در مسائل مختلف را می‌دهند و آنان تفکرات خود را مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌دهند و یا خانواده‌هایی که به مسائل تربیتی نیز خلاقانه نگاه می‌کنند.

تأثیر خانوده در رشد خلاقیت
بیشترین تأثیر در رشد خلاقیت در افراد را خانواده دارد به این دلیل که علاوه بر تأثیر مستقیم ارث به هوش خانواده‌ها باید از کودکی به فرزندانشان کارهای خلاقانه آموزش دهند.

خانواده‌ها چگونه به رشد خلاقیت فرزندشان می‌توانند کمک کنند؟‌
۱- صبور باشند،‌ درصورتی‌ که کودک با مسائل متفاوت مواجه می‌شود به او اجازه دهند که راه حل‌های احتمالی دیگری را هم مورد بررسی قرار دهند و به دنبال این نباشند که خیلی سریع به نتیجه برسند به عبارتی دیگر خانواده‌ها به جای نتیجه‌گرا بودن، باید فرایندگرا نیز باشند شاید کودکی که راهکارهای متفاوتی را امتحان کند خیلی سریع به نتیجه نرسد بنابراین صرفا  نتیجه‌گرا بودن فایده ندارد از طرفی دیگر خانواده باید به رفتارهای خلاقانه کودک امتیاز دهند و درصورت امکان این رفتارها را تقویت کنند ساده‌ترین آن استفاده از عبارات کلامی مثل “آفرین” است و همچنین درنظرگرفتن جوایز و ارزش دادن به فرزندشان در جمع است.

 چه عواملی مانع از رشد خلاقیت خواهدشد؟
۱-خانواده‌های استبداری
۲-خانواده‌هایی که به جای فرزندان خود تصمیم می‌گیرند.
۳- معلم‌هایی که روش‌های تقویت کردن کودکان خلاق را بلد نیستند و آنها را به چشم یک مزاحم می‌بینند.

وی با بیان این که چه ورزش‌هایی می‌تواند به رشد خلاقیت کمک کند به صحبت‌های خود خاتمه داد.

ورزش‌هایی که افراد را وادار به تفکر می‌کنند مانند شطرنج (البته به صورت محدود)‌ و همچنین ورزش‌های گروهی.

گردآوری : سرکارخانم اردابد آموزگار پایه چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

اطلاعیه

پشتیبانی