«هوالحق»
یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان بیتوجهی آنها نسبت بهامور درسیشان میباشد. به طوری که این امر، از یک سو شکایت والدین و از سوی دیگر شکایتمعلمان آنها را برانگیخته است.
این گروه از کودکان که گاها القابی همچون کم توجه و سربه هوابه آنها نسبت داده میشود،کودکانی هستند که در بیشتر موارد در انجام تکالیف درسی خود و یاامور محول شده به آنها، سهل انگاری نموده و مرتکب اشتباهات بسیاری میشوند. در بسیاریموارد دیده شده است که حتی در نگهداری وسایل شخصیشان نیز بیمسئولیت بوده و به وفورلوازم خود را گم کرده، بعضا آنها را خراب و یا گم کردهاند. علل بسیار زیادی در بروز این امردخیل هستند که از مهمترین آنها بیتوجهی و انتظار بیش از حد والدین از کودک بدون در نظرگرفتنتواناییها و پتانسیلهای او میباشد. عوامل دیگری نیز از جمله عدم برنامه ریزی مناسب برای کودک از سوی والدین و گاها اولیاء مدرسه مشکلات فکری که کودک با آنها دست به گریبان است،شنیدن صداهای نابهنجار هنگام تدریس معلم، ترس و عدم علاقه کودک به مدرسه، مشارکت ندادن کودک در کارهای گروهی و… میباشد. رفع این مشکل، نیاز به همکاری و تعامل دوسویه والدین و معلم کودک دارد.
برای این منظور، آنها میبایست توجه بیشتری به کودک نموده و با او دوستانه و نه از روی خشم و عصبانیت، درباره احساسات و افکارش صحبت نمایند. اگر کودک در منزل تکالیفش را به درستی انجام نمیدهد و سرسری از کنار آن میگذرد، میبایست والدین بدون هیچگونه تذکر و یا تهدیدی او را با تکالیف ناقص به مدرسه فرستاده و تکالیف از سوی معلم مورد قبول واقع نگردد. هنگامی که کودک مجبور به نوشتن صحیح تکالیفش گردد، سعی میکند تا در همان بار اول، دقت و توجه بیشتری برای انجام تکالیف خود صرف نماید و از این طریق دست از بیدقتی و کمتوجهی به مسائل مختلف بردارد و دست دوستی به سوی نظم و انظباط دراز نماید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.