آلرژی در فصل بهار

۰۰۰۷۷۸۵۱

آلرژی در فصل بهار

با آغاز فصل بهار عده‌ای از مردم دچار حساسیت‌هایی در ناحیه چشم ، بینی ، و دستگاه تنفسی شان می‌شوند که یکی از متخصصان راه‌های پیشگیری از آن را توصیه کرده است. گرده گیاهان در تمام شبانه روز به سطح زمین نزدیک نیستند و تنها در اوایل صبح و نزدیک غروب به زمین نزدیک می‌شوند لذا افرادی که دارای حساسیت هستند بهتر است در این ساعات در معرض هوای آزاد و گرده درختان قرار نگیرند. دکتر مسعود موحدی فوق تخصص ایمونولوژی آسم و آلرژی درگفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا در این‌باره می‌گوید : در زمان‌های یاد شده و هنگاهی که هوا گرد و غبار دارد و باد می‌وزد افراد حساس بهتر است در منزل باشند و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند و اگر داخل اتومبیل هستند شیشه‌های آن را ببندند. دکتر موحدی که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است برای پیشگیری از حساسیت‌های فصلی توصیه کرد که دو تا چهار هفته قبل از گرده افشانی گیاهان از داروی پیشگیرانه مثل کرومولین سدیم استفاده کنند. دکتر موحدی اضافه کرد اگر فردی قبل از آغاز گرده افشانی گیاهان اقدام به پیشگیری نکرده ، در صورت بروز علایم باید اقدامات درمانی را انجام بدهد که برای هر عضو از بدن متفاوت است. وی تاکید کرد که برای درمان باید از داروهایی با دز کافی و مدت کافی و تحت نظر پزشک استفاده بشود. این فوق تخصص ایمونولوژی آسم و آلرژی به افرادی که در ناحیه بینی حساسیت دارند توصیه کردد که از داروهای موضعی و اسپری‌های بینی و در صورت عدم پاسخ دهی ازآنتی هیستامین سیستمیک استفاده کنند. دکتر موحدی خاطرنشان کرد که علایم آلرژی بینی ، خارش و آبریزش ، عطسه‌های مکرر و گرفتگی بینی است. وی گفت آلرژی در چشم یا ورم ملتهمه بهاره نیز با سوزش و خارش چشم و اشک ریزش همراه است. نوع دیگر آلرژی ، در قسمت تحتانی دستگاه تنفسی رخ می‌دهد که علایم ان به صورت سرفه ، خس خس و تنگی نفس ظاهر می‌شود. گرده افشانی درختان در فصل بهار و گرده افشانی چمن و علف‌ها در فصل تابستان و درختچه‌ها در فصل پاییز آغاز می‌شود. دکتر موحدی می‌گوید در نواحی معتدل مثل تهران و کرج گرده افشانی از ‪ اسفند ماه آغازو تا نیمه اردبیهشت ماه هر سال ادامه می‌یابد.

آلرژی نسبت به ماهی شایع‌ترین عامل آلرژی غذایی در بالغین است که گاهی در کودکان هم دیده می‌شود.
این واقعه به خصوص به دنبال مصرف ماهی فاسد یا ماهیانی که در گرما نگهداری شده‌اند و ماهیهای پرورشی در رستوران‌ها دیده شود.
برخلاف تصور عموم هیچ ارتباطی بین آلرژی نسبت به ید که در مواد حاجب جهت اقدامات تشخیصی به کار می‌روند و آلرژی به ماهی و صدف وجود ندارد.
بطور کلی شش آلرژن مهم غذایی شامل ماهی،گندم،تخم مرغ،شیر گاو ،سویا و آجیل شامل فندق،پسته ،گردو و … می‌باشند.
مصرف این مواد غذایی بخصوص در سنین زیر یک سال در کودکانی که والدین آنها سابقه آلرژی دارند می‌تواند همراه با افزایش ریسک آلرژی‌های مختلف مثل آسم آلرژیک ،درماتیت آتوپیک،کهیر و …باشد.
همچنین پروتئین‌های مختلف در شیر گاو می‌توانند ایجاد علایم آلرژی در مصرف‌کننده نماید که شامل کازئین،پروتئین‌های شیر شامل بتالاکتوگلبولین، آلفالاکتالبومین،بووینایمونوگلبولین و بولین سرم آلبومین می‌باشد.البته بیشترین میزان آلرژی زایی شیر مربوط به کازئین است.
حدود ‪ ۹۰‬درصد کودکان مبتلا به آلرژی به شیرگاو نسبت به شیر بز نیز واکنش نشان می‌دهند.میزان شیوع آلرژی به پروتئین‌های شیر گاو حدود ‪۲/۵‬ درصد است.
پروتین‌های شیر گاو ممکن است ، به صورت مخفی در بسیاری از مواد خوراکی مانند شکلاتها،کیک ها،ماست ، کشک و سایر فرآورده‌های لبنی وجود داشته باشد.
درصورت اثبات علمی وجود آلرژی به پروتئین‌های شیر گاو،فرد باید تحت نظر فوق تخصص آلرژی قرار گیرد و احتمالا از مصرف آنها حداقل برای چند سال اجتناب نماید و پس از سپری شدن این مدت مجددا بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

اطلاعیه

پشتیبانی