پدر و مادر با من حرف بزنید ۳

۳- مجوز بچّه باش:

تو می توانی کودک باشی.

من به خاطر تو اینجا هستم.

تو می توانی درخواست کمک کنی.

تو می توانی بگویی (من میخواهم).

تو می توانی هر چیزی را که مال توست، حفظ کنی.

تو می توانی بازی و کاوش کنی.

تو می توانی آرزو کنی.

توضیحاتی برای والدین:

پایه و اساس زندگی فرزند شما برای لذّت بردن از سال های باارزش کودکی و نیز سازگاری خوب وی با دوره ی بلوغ است. این مجوز کودک شما را قادر می سازد تا در جهت ارضای نیازها و خواسته هایش، پذیرش عشق و توجّه هویت یابی و بیان آرزوهای شخصی و نیز اعتماد به دیگران اقدام کند. به فرد اجازه می دهد که به شخص بالغی که برای خودش احترام  قایل است، تبدیل شود. او به صورت مثبت، خودش را قبول دارد و روابط انسانی خود را حفظ می کند. به کودک اجازه می دهد که یک بچّه باشد. در مسیر خودش رشد کند، اشتباه کند، کج خلقی داشته باشد، یاد بگیرد که موافقت کند، وقت کافی برای بازی داشته باشد و یک شخص کوچک با نیازهای خاص خودش باشد.

۴- مجوز بزرگ شو:

شما می توانید احساس مسئولیّت را در خودتان رشد بدهید و خودتان تصمیم گیری کنید. همین طور که شما دارید بزرگ می شوید، باز هم می توانید آن چه را که نیاز دارید درخواست کنید، چون هنوز به طور کامل جوان نشده اید.

تو می توانی بزرگ شوی.

تو می توانی برای خودت باشی.

تو می توانی مسئولیّت پذیر باشی.

تو می توانی از دیگران مراقبت کنی.

تو می توانی نیازهایت را شناسایی کنی.

تو می توانی کارهایت را انجام دهی.

تو می توانی تصمیم گیری کنی.

توضیحاتی برای والدین:

نتیجه ی شکوفا شدن، مجوزهای وجود داشته باش و بچّه باش است. شما با ایجاد محیطی امن در خانه برای فرزندان تان و فراهم آوردن تجربه ی مسئولیّت پذیری و تصمیم گیری، این مجوز را به آن ها میدهید. اگر شما به آنها اجازه بدهید که خودشان تصمیم گیری کنند و تا زمانی که هنوز کوچک هستند، اشتباه کنند، رشدشان در جهت رسیدن به بلوغ هموار خواهد شد.

مجوزی است برای مستقل شدن و استقلال داشتن کودک با داشتن این مجوز در موقعیت های اجتماعی وظایفی را به عهده می گیرد. نسبت به نیازهای دیگران احساس مسئولیّت می کند.

نوشته شده توسط خانم راد

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی